Ambon UKIM – Dr. Pdt Nelis Alyona – “Di Kaju Salib dan Paskah”

Ambon UKIM – Dr. Pdt Nelis Alyona – “Di Kaju Salib dan Paskah”

Penulis Dr. Cornelis Adolf Alyona, Ambon 

DARI DERITA HINGGA PASKAH Makna Tujuh Perkataan Yesus di Kayu Salib dan Paskah

Dalam kitab Injil, antara lain dijumpai gambaran tentang penderitaan Yesus Kristus hingga di kayu salib. Untuk menghayati penderitaan-Nya, maka dilakukan “Jalan Salib”. Tidak seperti di Arnhem, Den Haag, Houten, Rottedam, Tiel, Moordrecht, Utrecht, Amsterdam dan seterusnya, karena di banyak tempat di Ambon dipajang banyak salib; Mulai dari yang berukuran kecil berupa asesoris di dada, di telinga, sampai yang berukuran sedang di dalam dan di bumbungan rumah, hingga yang berukuran besar di lingkungan gedung gereja, berjejer di sepanjang jalan, sampai di puncak gunung. Bukan tidak mungkin, di kemudian hari akan semakin meriah orang melakukan Jalan Salib dalam rangka menghayati penderitaan Yesus Kristus. Pertanyaan saya adalah: Apakah salib-salib itu sekadar sebagai tontonan atau justru merupakan karakter dari iman atau inti dari kepercayaan Kristen? Tulisan sederhana ini hendak membantu kita untuk memahami karya penyelamatan Allah itu dengan cara mencerna tujuh perkataan Yesus Kristus di kayu salib, karena jalinan setiap ucapan Yesus itu memiliki pesan berantai kepada semua orang yang percaya kepada-Nya. Selain itu, dilakukan interpretasi terhadap simbol-simbol dalam rangka memperkaya pemahaman dan penghayatan kita terhadap pesan-pesan yang disampaikan dalam Injil. Karena, dari Salib hingga Paskah berisi banyak makna dari simbol dan tanda berupa situasi, benda atau angka. Dan diakhiri dengan makna penderitaan dan kebangkitan Kristus bagi pertumbuhan iman kristiani.

VAN TOP TOT PASEN De betekenis van zeven Jezus ‘woorden aan het kruis en Pasen

In de evangeliën staat onder andere een afbeelding van het lijden van Jezus Christus aan het kruis. Om aan zijn lijden te voldoen, is de “weg van het kruis” voltooid. Anders dan in Arnhem, Den Haag, Houten, Rottedam, Tiel, Moordrecht, Utrecht, Amsterdam enzovoort, omdat op veel plekken in Ambon vele kruisjes worden getoond; Te beginnen bij de kleintjes in de vorm van accessoires in de borst, in de oren, tot de middelgrote binnen en in het huis, tot de grote in het kerkgebouw, langs de weg opgesteld, naar de top van de berg. Het is niet onmogelijk, in de toekomst zal het voor mensen steeds levendiger worden om de Kruisweg te doen om het lijden van Jezus Christus te leven. Mijn vraag is: zijn de kruisen louter een spektakel of zijn ze juist het karakter van het geloof of de essentie van het christelijk geloof? Deze eenvoudige tekst is bedoeld om ons te helpen Gods reddende werk te begrijpen door de zeven woorden van Jezus Christus aan het kruis te verteren, omdat het verweven van elk van Jezus ‘uitspraken een kettingboodschap is voor iedereen die in Hem gelooft. Bovendien worden interpretaties van symbolen uitgevoerd om ons begrip en waardering voor de boodschappen die in het evangelie worden overgebracht te verrijken. Omdat, van het kruis tot Pasen vele betekenissen van symbolen en tekens in de vorm van situaties, objecten of getallen bevatten. En het eindigt met de betekenis van Christus ‘lijden en opstanding voor de groei van het christelijk geloof.

MAKNA SIMBOL, WARNA, DAN ANGKA Salib merupakan simbol kristiani yang populer dan menunjuk pada penyaliban Yesus Kristus di Golgota. Dalam kekristenan, salib melambangkan kematian (kutuk dan penderitaan), tetapi juga kehidupan (kemuliaan dan kebangkitan). Penginjil Matius melaporkan, bahwa “… mulai dari jam dua belas kegelapan meliputi seluruh daerah itu sampai jam tiga” (Mat. 27: 45). Pada umumnya kegelapan melambangkan keadaan kacau-balau. Tetapi di sini, kegelapan menandakan hubungan antara waktu lampau dan waktu munculnya kehidupan baru yang diaminkan oleh siapa yang percaya kepada-Nya. Warna hitam merupakan simbol kematian dan duka sehingga dijadikan warna liturgis untuk Jumat Agung sehingga banyak warga masyarakat Kristen di Maluku masih mengenakan pakaian warna hitam, tetapi meja perjamuan warna putih. Berjalan ke meja perjamuan tidak boleh menyentuh meja atau kursi. Minum anggur tidak seperti minum tuak. Justru itu. kehidupan manusia, fauna dan flora, serta kemenangan Kristus atas maut disimbolkan dengan warna hijau sehingga dijadikan warna liturgis untuk masa epifania dan sesudah hari raya Trinitas.

DE BETEKENIS VAN SYMBOLEN, KLEUREN EN AANTALLEN Het kruis is een populair christelijk symbool en verwijst naar de kruisiging van Jezus Christus op Golgotha. In het christendom symboliseert het kruis de dood (vloek en lijden), maar ook het leven (glorie en opstanding). De evangelist Matthew rapporteert: “… vanaf twaalf uur bestreek de duisternis de hele regio tot drie uur” (Mattheüs 27:45). Over het algemeen symboliseert duisternis chaos. Maar hier duidt duisternis op de relatie tussen verleden tijden en de tijd van de opkomst van een nieuw leven dat wordt gegarandeerd door degenen die in Hem geloven. Zwart is een symbool van dood en verdriet dat wordt gebruikt als een liturgische kleur voor Goede Vrijdag, zodat veel christenen in Maluku nog steeds zwarte kleding dragen, maar witte bankettafels. Lopen naar de feesttafel mag geen tafel of stoel aanraken. Het drinken van wijn is niet hetzelfde als het drinken van tuak. Dat is het. het menselijk leven, de fauna en flora en de overwinning van Christus op de dood worden in het groen gesymboliseerd, zodat ze worden gebruikt als liturgische kleuren voor de openbaring en na de Drie-eenheid.

Kalau di dunia ini penuh warna-warni kehidupan, seperti merah, putih, biru, hijau, dan seterusnya, di Holland dikenal tiga warna yang dipahami semua warga: merah, putih, biru, maka dalam kekristenan antara lain dikenal warna merah, putih, ungu. Merah melambangkan warna darah dan api sehingga warna liturgis yang digunakan dalam rangka mengingat martir Kristen dan sebagai simbol Roh Kudus digunakan warna liturgis untuk Pentakosta. Putih merupakan simbol kemurnian, kebersihan, dan kesucian sehingga dijadikan warna liturgis untuk Paskah, Natal, hari raya Trinitas, dan Baptisan. Sedangkan warna ungu merupakan simbol pertobatan dan warna kerajaan; Warna liturgis untuk masa Adven dan masa Sengsara. Dalam banyak budaya bangsa-bangsa, dikenal tradisi menukar telur sebagai hadiah pada musim semi yang akan memberikan kesuburan dan umur panjang. Dalam kekristenan telur merupakan lambang kehidupan dan kesuburan. Hal ini dihubungkan dengan kebangkitan atau reinkarnasi sesudah kematian selama musim dingin. Dalam ke-Yahudi-an, ada tradisi makan telur sebagai bagian dari Perjamuan Paskah. Dalam tradisi Kristen, simbol tersebut diberi makna kebangkitan dan kehidupan dalam Yesus Kristus yang kemudian dilakukan dengan cara menghias dan mewarnai telur dengan ornamen dan simbol-simbol lain. Selain warna dan bentuk, angka pun memiliki peran dan makna penting. Angka tiga melambangkan sesuatu yang utuh dan lengkap, seperti Trinitas. Angka tujuh yang cukup banyak digunakan dalam Alkitab, seperti pada hari ketujuh Allah beristirahat dan menyempurnakan ciptaan-Nya, hari Sabat sebagai hari ketujuh. Setiap tujuh tahun dirayakan sebagai Tahun Sabat dan sesudah tujuh kali tujuh tahun dirayakan “Tahu Yobel”. Dan, ada tujuh Perkataan Yesus. Angka tujuh menunjuk pada simbol dan makna kesempurnaan.

Als in deze wereld vol kleurrijk leven, zoals rood, wit, blauw, groen, enzovoort, in Nederland drie kleuren zijn die door alle burgers worden begrepen: rood, wit, blauw, dan staan ​​ze in het christendom bekend als rood, wit, paars , Rood symboliseert de kleur van bloed en vuur, zodat de liturgische kleuren worden gebruikt om de christelijke martelaren te herinneren en als een symbool van de liturgische kleuren van de Heilige Geest voor Pinksteren. Wit is een symbool van zuiverheid, reinheid en zuiverheid, zodat het wordt gebruikt als een liturgische kleur voor Pasen, Kerstmis, de Drie-eenheid en de doop. Overwegende dat paars een symbool is van koninklijke berouw en kleur; De liturgische kleur voor Advent en de Passie. In veel culturen van landen, is het bekend de traditie van het uitwisselen van eieren als een geschenk in de lente dat vruchtbaarheid en een lang leven zal bieden. In het christendom zijn eieren een symbool van leven en vruchtbaarheid. Dit heeft te maken met de opstanding of reïncarnatie na de dood in de winter. In het joodse geloof is er een traditie van het eten van eieren als onderdeel van het paasmaaltijd. In de christelijke traditie krijgt het symbool de betekenis van opstanding en leven in Jezus Christus, wat dan wordt gedaan door de eieren te versieren en in te kleuren met ornamenten en andere symbolen. Naast kleuren en vormen hebben getallen ook belangrijke rollen en betekenissen. Het getal drie vertegenwoordigt iets intact en compleet, zoals de Drie-eenheid. Het getal zeven wordt vrij veel gebruikt in de Bijbel, omdat God op de zevende dag rustte en Zijn schepping vervolmaakte, de sabbat was de zevende dag. Elke zeven jaar wordt gevierd als de sabbat en na zeven keer zeven jaar wordt gevierd “Ken het Jubeljaar”. En er zijn zeven uitspraken van Jezus. Het getal zeven verwijst naar het symbool en de betekenis van perfectie.

TUJUH PERKATAAN YESUS DI KAYU SALIB Dalam rangka memahami, menghayati dan memaknai penderitaan Kristus bagi pertumbuhan iman kristiani, maka diulas secara singkat tujuh perkataan Yesus di kayu salib. 1. Dalam injil Lukas 23 ayat 34, Yesus berkata: Ya Bapa, ampunilah mereka, sebab mereka tidak tahu apa yang mereka perbuat. Ini adalah kalimat pertama yang diucapkan Yesus adalah bentuk doa. Yesus menyapa Allah dengan sebutan Bapa; Layaknya seorang anak memohon sesuatu kepada bapa-nya. PermohonanNya bukan untuk diri-Nya sendiri, tetapi untuk mereka yang menyebabkan Yesus mengalami penderitaan (bdk. Mat. 5: 44-45; 6: 14). Jadi, mengampuni merupakan hal pertama yang dilakukan Yesus ketika dipaku di salib sebagai “penjahat”. Sulit melakoni hal itu, apalagi kala kita merasa berada pada posisi benar. Yesus memberi pelajaran kepada kita bahwa mengampuni merupakan syarat utama dan terpenting untuk memperoleh pengampunan dari Allah. 2. Dalam injil Lukas 23 ayat 43 dikatakan, kata Yesus kepadanya: Aku berkata kepadamu, sesungguhnya hari ini juga engkau akan ada bersama-sama dengan Aku di dalam Firdaus. Selang beberapa saat setelah memohon pengampunan dari Allah, Yesus menunjukkan kepada penyamun yang turut disalibkan bersama Yesus. Dua hal penting dari tindakan Yesus mengabulkan permohonan penyamun itu: pertama, Yesus menunjukkan bahwa Allah itu kasih sehingga tidak melihat seberapa besar dosanya. Kedua, keselamatan adalah anugerah Allah yang dikaruniakan kepada setiap orang yang dengan rendah hati dan sungguh-sungguh mengaku imannya di hadapan Allah (pertobatan). 3. Dikisahkan dalam injil Yohanes 19 ayat 26-27, ketika Yesus melihat ibu-Nya dan murid yang dikasihi-Nya di sampingnya, berkatalah Ia kepada ibu-Nya: Ibu, inilah, anakmu! Kemudian kata-kata-Nya kepada murid-murid-Nya: Inilah ibumu! Dan sejak saat itu murid itu menerima dia di dalam rumahnya. Ada beberapa hal yang menarik di sini: Pertama, Yesus menitipkan ibu-Nya (Maria) kepada Yohanes agar hubungan atau relasi tetap dipelihara. Kedua, berdasarkan dasar kasih, tindakan Yesus yang menanggung beban (tanggung jawab) banyak orang harus dimiliki juga oleh para murid-Nya. Dan, ketiga, Yesus memberi teladan tentang humanisme atau kemanusiaan dan keprihatinan terhadap siapa pun yang sedih dan berbeban berat. 4. Dalam injil Matius 27 ayat 46 disebutkan: “Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: Eli, Eli, lama sabakhtani? Artinya: Allah-Ku, Allah-Ku, mengapa Engkau meninggalkan Aku?” Perkataan Yesus ini menjadi gambaran seruan Anak Manusia yang kepada-Nya dosa umat manusia telah ditimpakan. Perkataan ini juga dipandang sebagai tanda saatnya Allah “meninggalkan” Israel, dan selanjutnya menjadikan “segala bangsa” sasaran karya penyelamatan-Nya. 5. Dalam injil Yohanes 19 ayat 28, disebutkan bahwa, “Sesudah itu, karena Yesus tahu, bahwa segala sesuatu telah selesai, berkatalah Ia – supaya genaplah yang ada tertulis dalam Kitab Suci – : Aku haus!” Sulit memahami dua kata ini, karena Yesus pernah berkata tentang “Air Hidup” dan barangsiapa minum air itu tidak akan haus lagi. Namun di sini keadaannya terbalik. Yesus berseru bahwa Ia haus. Jika perkataan itu dikaitkan dengan perkataan sebelumnya bahwa penderitaan Yesus telah mengarah pada derita yang menanggung dosa segala bangsa (tidak hanya Israel), maka pekikan “Aku haus” merupakan seruan segala bangsa yang haus kasih Allah yang membebaskan. Jadi, “Aku haus” merupakan himbauan yang mengantarkan seluruh umat manusia (segala bangsa) pada “Air Hidup”; Yesus sendiri yang melakukannya. 6. Dalam injil Yohanes 19 ayat 30 dikatakan, “Sesudah Yesus meminum anggur asam itu, berkatalah Ia: Sudah selesai. Lalu Ia menundukkan kepala-Nya dan menyerahkan nyawa-Nya”. Ketika seluruh umat manusia menerima air hidup itu yang menyelamatkan, maka genaplah misi Yesus di dunia ini. Itu berarti seluruh beban yang Yesus pikul telah mencapai klimaks, dan semua orang berdosa dikumpulkan untuk menerima anugerah keselamatan-Nya. 7. Dalam injil Matius 27 ayat 50 dikatakan, bahwa “Yesus berseru pula dengan suara nyaring lalu menyerahkan nyawa-Nya”. Sedangkan dalam injil Lukas 23 ayat 46 Yesus berseru dengan suara nyaring: Ya Bapa, ke dalam tangan-Mu Kuserahkan nyawa-Ku”. Dan sesudah berkata demikian, menunjukkan bahwa maut tidak mampu merampas hidup Sang Anak Manusia. Yesus tidak dikalahkan maut, melainkan menyerahkan nyawa-Nya kepada Allah. Semuanya terjadi setelah seluruh pekerjaan-Nya dituntaskan.

ZEVEN JEZUS WOORDEN OP HET KRUISWOORD Teneinde het lijden van Christus voor de groei van het christelijk geloof te begrijpen, te waarderen en te interpreteren, wordt kort ingegaan op de zeven woorden van Jezus aan het kruis. 1. In het evangelie van Lucas 34 vers 34 zei Jezus: O Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. Dit is de eerste zin die Jezus zegt is een vorm van gebed. Jezus begroet God als Vader; Als een kind dat smeekt om iets naar zijn vader. Zijn verzoek was niet voor hemzelf, maar voor degenen die Jezus hebben laten lijden (zie Matteüs 5: 44-45; 6: 14). Vergeving is dus het eerste dat Jezus deed toen hij als een ‘misdadiger’ aan het kruis genageld werd. Het is moeilijk om dat te doen, vooral als we voelen dat we op de juiste plek zitten. Jezus leerde ons dat vergeving de belangrijkste en belangrijkste voorwaarde is om vergeving van God te verkrijgen. 2. In het evangelie van Lucas 23 zegt vers 43: Jezus zei tegen hem: Ik zeg je, vandaag zul je met mij in het paradijs zijn. Na een tijdje na het vragen om vergiffenis van God, toonde Jezus de rovers die ook met Jezus waren gekruisigd. Twee belangrijke dingen uit de actie van Jezus ontvingen het verzoek van de dief: ten eerste liet Jezus zien dat God liefde was, zodat hij niet zag hoe groot zijn zonde was. Ten tweede is redding de gave van God die wordt gegeven aan iedereen die nederig en waarlijk zijn geloof belijdt voor God (bekering). 3. Verteld in het evangelie van Johannes 19 vers 26-27, toen Jezus zijn moeder en zijn geliefde discipel naast hem zag, zei hij tegen zijn moeder: moeder, dit is uw kind! Dan zijn woorden aan zijn discipelen: dit is je moeder! En vanaf dat moment accepteerde de student hem in zijn huis. Er zijn enkele interessante dingen hier: ten eerste vertrouwt Jezus zijn moeder (Maria) toe aan Johannes zodat de relatie of relatie wordt onderhouden. Ten tweede, gebaseerd op de basis van liefde, de acties van Jezus die de last dragen (verantwoordelijkheid) die veel mensen ook moeten hebben door Zijn discipelen. En ten derde, Jezus gaf een voorbeeld van humanisme of menselijkheid en zorg voor iedereen die verdrietig en zwaar belast is. 4. In het evangelie van Mattheüs 27 zegt vers 46: “Ongeveer drie uur riep Jezus luid: Eli, Eli, lama sabakhtani? Betekenis: Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten? “Deze woorden van Jezus werden een beeld van de oproep van de Zoon des Mensen aan wie de zonden van de mensheid werden toegebracht. Deze woorden worden ook gezien als een teken dat God Israël “verlaat” en vervolgens “alle naties” tot doelwit maakt van zijn reddende werk. 5. In het evangelie van Johannes 19 vers 28 staat er: “Daarna, omdat Jezus wist dat alles was voltooid, zei Hij – zodat hetgeen in de Schrift is geschreven, vervuld is: ik heb dorst!” Het is moeilijk om deze twee woorden te begrijpen, omdat Jezus zei ooit over “Levend water” en wie water drinkt, zal niet opnieuw dorsten. Maar hier is de situatie omgekeerd. Jezus riep dat hij dorst had. Als die woorden verband houden met de vorige woorden dat het lijden van Jezus heeft geleid tot het lijden dat de zonden van alle naties (niet alleen Israël) draagt, dan is de roep van “Ik heb dorst” de roeping van alle naties die dorsten naar de vrije liefde van God. Dus: “Ik heb dorst” is een oproep die de hele mensheid (alle naties) leidt naar “Levend Water”; Jezus heeft het zelf gedaan. 6. In het evangelie van Johannes 19 vers 30 staat er: “Nadat Jezus de zure wijn had gedronken, zei Hij: het was volbracht. Toen boog hij zijn hoofd en gaf zijn leven op. Wanneer de hele mensheid levend water ontvangt dat redt, de vervulling van Jezus ‘missie in deze wereld. Dat betekent dat alle lasten die Jezus heeft doorstaan ​​een hoogtepunt hebben bereikt en dat alle zondaars zijn verzameld om Zijn geschenk van redding te ontvangen. 7. In het evangelie van Mattheüs 27 vers 50 staat: “Jezus riep met luide stem en gaf zijn leven op”. Terwijl Jezus in het evangelie van Lucas 23 vers 46 met luide stem riep: O Vader, ik zal mijn leven in uw handen geven. En laat het na te zeggen zien dat de dood niet in staat is om het leven van de Zoon des Mensen te ontnemen. Jezus werd niet verslagen door de dood, maar gaf zijn leven aan God. Alles gebeurde nadat al Zijn werk voltooid was.

RELEVANSI DAN PEMAKNAAN Tujuh perkataan Yesus di kayu salib mengandung makna hakiki untuk semua orang yang yakin karya penyelamatan Allah yang berdimensi universal (tidak sebatas Yahudi) telah berlaku melalui Yesus Kristus. Yesus tidak hanya menggenapi nubuat para nabi era Perjanjian Lama, tetapi melengkapi rencana Allah yang menyelamatkan seluruh ciptaan. “… pemberitaan tentang salib memang adalah kebodohan bagi mereka yang akan binasa, tetapi bagi kita yang diselamatkan pemberitaan itu adalah kekuatan Allah” (1Kor. 1:18). Tujuh perkataan Yesus menunjukkan bahwa Allah menyempurnakan pekerjaan-Nya untuk seluruh dunia. Pekerjaan tersebut juga merupakan tugas orang percaya melalui kesediaan mengampuni, rela berbagi dan bertanggung jawab terhadap sesama dan lingkungan yang haus kasih sayang, sabar dan berpengharapan, serta setia dalam profesi masing-masing. Tentang Paskah (Kebangkitan Kristus), Yesus berkata: “Jangan takut. Pergi dan katakanlah kepada saudara-saudara-Ku, supaya mereka pergi ke Galilea, dan di sanalah mereka akan melihat Aku” (Mat. 28: 9-10; bdk. Mat. 28: 16-20). Galilea sebagai wilayah pedesaan merupakan simbol dari sesuatu yang tidak berarti dilihat dari kacamata metropolitan Yerusalem dengan seluruh kebesaran sejarah dan tradisinya. Toch bicara orang-orang Galilea membuat banyak orang sezaman terpesona. Dapat dikatakan bahwa wajah dari gereja kita mencerminkan wajah Gereja Galilea; Tenaga pemimpin yang minim, dana dan keuangan yang belum memadai, sambil menghadapi seribu satu masalah dan tantangan. Selama kita sebagai gereja hanya mengandalkan kekuatan dan mengkomunikasikan perbuatan dan prestasi sendiri, pasti gagal dan dinilai tidak berarti. Terlepas dari genggaman Roh Allah, gereja tampak statis dan kerdil tanpa sedikit pun menimbulkan pesona pada dunia sekitar. Tetapi, jika sungguh memasrahkan diri dipimpin Roh Allah yang Kudus, kita dimampukan berbicara dengan bahasa KASIH, digairahkan menjadi saksi yang setia menyaksikan perbuatan-perbuatan Allah yang menyelamatkan. Dengan demikian, kita, walaupun dalam kondisi dan “wajah Gereja Galilea” mampu hadir dan meninggalkan aroma da pesona Kasih serta Kuasa Allah bagi masyarakat luas. Apa yang terjadi dengan Petrus setelah Paskah? Dari rasa kehilangan dan patah semangat, ia kembali pada profesi nelayan. Seolah-olah semua pengalaman, pengajaran dan janji Yesus menjadi kenangan yang akan lenyap bersama waktu. Dalam keadaan demikian, Yesus yang bangkit dan menang menampakkan diri dan menyapa Petrus dan kawan-kawan (Yoh. 21:1-14). Yesus mengangkat Petrus ke ruang dan peluang yang baru dan menjadikan Yesus pusat kehidupan. Petrus mengaku bahwa dia mengasihi Yesus, lebih dari segalanya. Inilah titik balik bagi Petrus; Petrus mengasihi Yesus, bukan dirinya, bukan yang lain-lain. Dan, Yesus berkata, “Gembalakanlah domba-domba-Ku”; “Ikutlah Aku”. Kata Yesus, “Barangsiapa yang melayani Aku, ia harus mengikut Aku dan di mana Aku berada, di situ pun pelayan-Ku akan berada. Barangsiapa melayani Aku, ia akan dihormati Bapa” (Yoh. 12:26). Semoga kita memiliki semangat kehambaan yang selalu baru tiap hari sehingga ketika ditanya oleh Yesus seperti kepada Petrus, “Apakah engkau mengasihi Aku”? Kita menyawab dengan pasti, Ya, dengan segenap hati. Maka, Tuhan kembali mempercayakan pelayanan-Nya kepada kita: Gembalakanlah domba-domba-Ku.

RELEVANTIE EN NUTTIG De zeven woorden van Jezus aan het kruis bevatten de essentiële betekenis voor allen die geloven dat het reddende werk van God met een universele dimensie (niet beperkt tot Joden) de overhand heeft gekregen door Jezus Christus. Jezus vervulde niet alleen de profetieën van de profeten uit het Oude Testament, maar vulde ook het plan van God aan dat de hele schepping redde. “… de prediking van het kruis is inderdaad dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar voor degenen onder ons die gered zijn, is de prediking de kracht van God” (1 Kor. 1:18). De zeven woorden van Jezus laten zien dat God Zijn werk voor de hele wereld vervolmaakte. Het werk is ook de plicht van gelovigen door de bereidheid om te vergeven, bereid om te delen en verantwoordelijk te zijn voor anderen en omgevingen die dorst hebben naar liefde, geduld en hoop, en loyaal zijn in hun respectieve beroepen. Over het Pascha (Christus ‘Wederopstanding) zei Jezus: “Wees niet bang. Ga en vertel mijn broeders dat ze naar Galilea zullen gaan, en daar zullen ze me zien “(Mattheüs 28: 9-10, vergelijk Matt.28: 16-20). Galilea als een landelijk gebied is een symbool van iets dat niet betekent dat het wordt gezien vanuit de glazen van grootstedelijk Jeruzalem met alle grootsheid van geschiedenis en traditie. Toch, sprekend over Galileeërs, fascineerde veel tijdgenoten. Men kan zeggen dat het gezicht van onze kerk het gezicht van de Kerk van Galilea weerspiegelt; Minimale leiders, onvoldoende fondsen en financiën, geconfronteerd met duizend problemen en uitdagingen. Zolang wij, als kerk, alleen vertrouwen op kracht en onze eigen acties en prestaties communiceren, falen ze zeker en worden ze als betekenisloos beschouwd. Afgezien van het begrip van de Geest van God, leek de kerk statisch en dook in de schaduw zonder de geringste fascinatie in de omringende wereld. Maar als echte overgave wordt geleid door de Heilige Geest van God, zijn we in staat om te spreken in de taal van LIEFDE, opgewonden om een ​​getuige te zijn die getrouw Gods reddingsacties aanschouwt. Daardoor kunnen wij, hoewel in de omstandigheden en het “gezicht van de Kerk van Galilea”, de geur en charme van Gods Liefde en Kracht bijwonen en verlaten voor de bredere gemeenschap. Wat is er met Petrus gebeurd na Pasen? Vanuit een gevoel van verlies en ontmoediging keerde hij terug naar het beroep van visser. Alsof alle ervaringen, beloften en beloften van Jezus herinneringen waren die met de tijd zouden verdwijnen. In dergelijke omstandigheden verscheen de verrezen en zegevierende Jezus en begroette hij Petrus en zijn vrienden (Johannes 21: 1-14). Jezus heeft Petrus naar nieuwe ruimtes en gelegenheden verheven en Jezus tot het centrum van het leven gemaakt. Peter beweerde dat hij van Jezus hield, meer dan wat dan ook. Dit is het keerpunt voor Peter; Petrus houdt van Jezus, niet van zichzelf, niet van anderen. En Jezus zei: “Voed mijn schapen”; “Follow Me”. Jezus zei: “Degene die mij dient, moet mij volgen en waar ik ben, waar mijn dienaar zal zijn. Hij die mij dient, zal door de Vader worden gerespecteerd “(Johannes 12:26). Mogen we elke dag een nieuwe geest van dienstbaarheid krijgen, dus wanneer door Jezus gevraagd met betrekking tot Petrus: “Houd je van mij”? We komen met zekerheid, ja, met heel ons hart. Dus vertrouwt God opnieuw Zijn dienst aan ons toe: voed mijn schapen.

Gefeliciteerd met de opstanding van de Here Jezus.

Selamat Kebangkitan Tuhan Jesus.